Egy Igazi Utazó Zenekar
Gryllus Dániel a Kaláka együttes
harminc esztendejéről
Közel ezerkétszáz dalt írtak, több mint
hétezer koncertet adtak, másfél millió kilométert
utaztak. Felléptek kórházban, óvodában,
gyári ebédlőben, kilátóban, nővérszálláson,
templomban, börtönben, sétahajón, határállomáson,
állatkertben, úszómedencében, hőerőműben,
a Magyar Tudományos Akadémián és vidéki
kocsmában egyaránt. Gyerekműsoraik, megzenésített
verseik messze földön híresek, nem csak a Kárpát-medencében,
de Európa-szerte is. Az idén lesznek harmincévesek.
A jubileum kapcsán a zenekar vezetőjét, Gryllus
Dánielt faggattuk.
- Emlékszel még az Andrássy
úti Ádám sörözőre, ahol 1969 őszén
Mikó Istvánnal megalapítottad a Kaláka együttest?
Bármily furcsa, életemben jó, ha kétszer
jártam ott, igazából semmi sem köt oda bennünket,
nem volt a törzshelyünk, azt hiszem, Mikó Pista ajánlotta,
találkozzunk ott, mivel épp a környéken volt
dolga mindkettőnknek. Igaz, néha viccesen azt szoktuk mondani:
hogyha a miénk olyan világ lenne, akkor már több
alkalommal avathattak volna egy szerény táblát
ennek a sörözőnek a falán. De hát a miénk
nem olyan világ.
- Nyílván nem a véletlen
műve, hogy a zenekar tagjai, azok is, akik csak évekkel
később csatlakoztak, gyakorlatilag mind ugyanabba az általános
iskolába jártak.
Valóban,
Mikó Pista és Radványi Balázs egy évvel
alattam járt a Lórántffyba, Vili kettővel,
Becze Gabi néggyel. Huzella Péter pedig elsőben
osztálytársam volt. Péterrel az első közös
fotónk egyébként 1956 októberében
készült, azon kevés osztályképek egyike
ez, amelyen a néhány hétig érvényben
lévő Kossuth-címer látható. A Lórántffy
mindig is fontos szellemi műhely volt, az ott elsőként
alkalmazott Kodály-féle nevelési koncepció
valamennyiünk zenei ízlését és szellemi
horizontját alapjaiban határozta meg. A tananyagnak a
kezdetektől része volt a népzene, a kamarazene,
a hangszertanulás, a kóruséneklés, a tánc,
valamint minden áldott nap volt énekóra. Nemcsak
mechanikus zenei képzés folyt, hanem szellemi tréning
is. E zenei nevelési koncepció alapján a Kodály-módszert
tudvalevőleg Kodály tanítványai dolgozták
ki, ezek egyike volt tanárnőnk, Bors Irma néni,
aki engem a zeneibe átvitt. A család akkor szerzett tudomást
erről az iskoláról, öcsém már
ide felvételizett. A Lórántffyban eleinte csak
két énektagozatos osztály volt, negyedikes lehettem,
amikor önálló ének-zenei iskolává
vált.
- Igaz, hogy fő hangszereiden, a
furulyán és a citerán autodidakta módon
tanultál meg játszani?
Igen,
az iskolában kezdetben zongorázni, majd klarinétozni
tanultam, a furulyát és a citerát csak később
vettem a kezembe. A Kaláka csíráját egyébként
a Móricz Gimnáziumban Mikó Pista szerveződő
együttese jelentette, még akkor is, ha az a formáció
sosem lépett fel. Ezt követően történt
az Ádám sörözőben az a nevezetes megbeszélés
kettőnk között, és alakult meg a Kaláka.
A Bem rakparti művelődési házban a Tolcsvay-klubban
abban az időben minden héten fiatal zenekarok mutatkozhattak
be, mi is ott léptünk először színpadra
1969 decemberében. Ha jól emlékszem, Radnóti-,
Weöres-, Arany- és Petőfi-verseket játszottunk,
a koncert olyan jól sikerült, hogy debütálásunkról
még a Népszabadság is beszámolt. Bemutatkozásunk
után rövid ideig a KFKI Fadrusz utcai helyiségében
játszottunk, majd 1971-től a vízivárosi pinceklub
lett az igazi otthonunk. Ide már költők, zenészek,
színházi emberek is ellátogattak, komoly erkölcsi
támaszt adva ezzel a zenekarnak. 1973-tól a Marczibányi
téri Művelődési Házban előbb
a földszinti kisteremben, majd azt kinőve az emeleti színházteremben
játszottunk és játszunk most is minden hónap
utolsó szombatján. Énekelni itt egészen
más, mint a kis klubokban, de a koncertek bensőséges,
családias légköre megmaradt. Nagyon sokat köszönhetünk
közönségünknek. Ezek a Marczibányi téri
koncertek a legfontosabbak. A hetvenes, nyolcvanas években hosszabb-rövidebb
ideig Tatabányán a Mező Imre klubban, a BME R-klubjában
és az FMH körtermében is működtek Kaláka-klubok.
-Az elmúlt harminc évben
volt néhány változás a zenekar háza
táján. Sosem okozott gondot, hogy a kezdeti Kalákából
már csak ketten vagytok benne, ráadásul Vilmos
egy évtizedig más utakon járt?
Vili
igazán sosem hagyta ott a zenekart, csak egyes időszakokban
nem lépett fel velünk. Deklaráltan sosem lépett
ki, az élet egy időben egyszerűen másfelé
sodort bennünket. Nyolc-tíz év után újra
szorosabb az együttműködés. Az átmeneti
különválásból, illetve egyéni
próbálkozásokból, úgy érzem,
mind a ketten megerősödve kerültünk ki. Három
éve lett állandó törzsvendég, ezt a
jelzőt ő találta ki, mi meg elfogadtuk. Az együttes
nevét, szerintem, az viszi tovább, aki muzsikál
benne. Így utólag lehet, hogy felértékelődnek
a változások, de mindez az életben simán
és rendben zajlott le. Ahogy múltak az évek, mi
muzsikáltunk, s még ha nem is ugyanazokból a zenészekből
állt az együttes, a szellemisége végig ugyanaz
maradt.
- Sokan vetik a szemetekre, hogy a Kaláka
harminc éve gyakorlatilag ugyanazt csinálja, egyik lemeze
olyan, mint a másik, nincsenek korszakok, nincsenek igazán
színek.
Mi úgy gondoljuk, hogy a hozzáállásunk a
világhoz, a költészethez, a repertoárunkhoz
igazából sosem szorult felülvizsgálatra. Adtunk
felnőtt- és gyerekkoncerteket, istentiszteletbe ágyazott
templomi hangversenyeket, játszottunk színházakban,
tartottunk irodalmi esteket, nevünkhöz több fesztivál
is kötődik versennyel, táncházzal. Mindenbe
belekóstoltunk egy kicsit, és mindent igyekeztünk
a magunk képére formálni. Nekem is olyan érzésem
van, hogy harminc éve ugyanazt csinálom, ugyanazzal a
lelkülettel és hozzáállással. Talán
ezért sem beszélhetünk különböző
korszakokról a Kaláka életében, az évszámoknak
esetünkben nincs akkora jelentőségük, bennem
is összemosódik az egész történet. Az
első és az utolsó lemezünk szellemiségében
abszolút közel van egymáshoz. Szinte minden, amibe
belekezdtünk, ott van a tarsolyban, ezért sincs nálunk
igazán lemezbemutató koncert, nincs az, hogy egyetlen
album dalaira építenénk valamelyik estet. A repertoárból
idővel az életkor, a hangszerpark vagy az érdeklődés
változása miatt kikerül ugyan egy-egy darab, de ez
természetes. Minden, ami a Kaláka zenéjébe
beleépült, az stilizációs folyamaton megy
keresztül, asszociatív módon épült bele,
a mi zenei világunkon belül marad. Nekünk igazából
nincs is stílusunk, inkább úgy fogalmaznék,
hogy arculatunk, hangzásvilágunk, hozzáállásunk
van. Az egész folyamszerű, nincsenek nagy kilengések,
nincsenek kék és rózsaszín korszakok, de
azért vannak mellékfolyók, amelyek hozzák
a friss vizet, színházi kanyarok, magyar népmesei
és rajzfilmzenei kalandok, indiai, jiddis, latin-amerikai és
egyéb népzenei behatások.
Ezt a fajta kiszámíthatóságot anno a Magyar
Hanglemezgyár egykori atyaistene, Erdős Péter is
a szemetekre vetette, mondván: ha az elvtársak meglátnak
titeket a tévében, akkor azt mondják, rendben van,
és kikapcsolják. Ha viszont a Nagy Ferót látják
meg, akkor azt mondják, na ezt a bitangot már én
is megnézem magamnak.
Ez azért jól érzékelteti, hogy akkoriban
hogyan működtek a dolgok idehaza. Az első nyolc évünkben,
ami minden zenekar életében messze a legprogresszívabb
és legizgalmasabb korszak, mi nem adhattunk ki lemezt. Még
szó sem volt akkoriban világzenéről, de mi
már valami hasonlóval próbálkoztunk, különböző
népzenei elemeket igyekeztünk ötvözni egymással.
Az első nagylemezünk csak 1977-ben jelenhetett meg, felvettük
hozzá a dalokat, és három József Attila-verset
- Tudod, hogy nincs bocsánat, Azt mondják, Reménytelenül
- azonnal letiltottak róla. A hivatalos indoklás szerint
a Tudod, hogy nincs bocsánatot például azért,
mert Balázs hangja nagyon hasonlított az Aradszky Lászlóéra.
Még a Betlehemi királyokba is belekötöttek,
csak úgy engedték, ha készítünk belőle
egy gyorsabb verziót. De ezek a packázások igazából
a lényeget nem érintették, hisz ezek helyett a
versek helyett nekünk száz másik volt a tarsolyban.
A nagy szerencsénk az volt, hogy Tóth Attila - a nevét
imába kell foglalnunk - a nyolcvanas évek elején
megalapította a Hungaroton II. irodalmi szerkesztőséget,
a nagy mamuton belül egy kis szigetet, ahová annak idején
valóban jó volt bemenni. És nem utolsósorban,
ahol aztán sorban jelenhettek meg a lemezeink. A "nagy"
Hungaroton katalógusában egyébként a mai
napig nincsenek benne az albumaink.
- Nyílván ezért érezted
úgy, hogy 1990-ben a saját kezedbe kell venni a Kaláka
kiadványainak gondozását.
Pontosan.
Személyiségemből adódóan semmit sem
tudok kidobni, így minden kiadványunkat repertoáron
tartom. A Kaláka-lemezek eddig körülbelül 300
ezer példányban fogytak el, ez a mi műfajunkon belül
elég szép siker. Ebben persze benne van, hogy a Móra
kiadóval közösen megjelentetett Nálatok laknak-e
állatok? és Szabad-e bejönni ide betlehemmel? című
zenés könyvünk sok ezer példányban kelt
el. 1990 óta önállóak vagyunk, akkor alapítottam
a Gryllus Kft.-t, amely lemezeink kiadásával és
terjesztésével foglalkozik. Emellett mindent csinálok:
zenélek, dalokat írok, szervezek, szállítok,
semmi gondot nem okoz egyikből a másikba átváltani.
Az utóbbi 2-3 évben, úgy tűnik, javult Magyarországon
a terjesztés, a kilencvenes évek elején sokkal
több kazettát, CD-t vásárolt a közönség
a koncertjeink után, mint a boltokban. Manapság ez fordítva
van. Sosem fogják persze a kiadványainkat úgy venni,
mint a divatcikkeket, lassan, de folyamatosan fogynak.
- Tolnai Ottó mondta, hogy ti vándorzenészek
vagytok. Volt olyan év, hogy négyszáz alkalommal
léptetek fel. Hogyan lehetett ennyi koncertet bírni szusszal?
Abban az időben azért mi is fiatalabbak voltunk, ma jó,
ha 100-150 koncertet adunk egy évben. Arról nem is beszélve,
hogy az alacsonyan megszabott gázsik időszakában
egyetemi és gimnáziumi klubokban, művelődési
házakban egyfolytában volt lehetőség muzsikálni.
Fellépéseink főként vidéken vannak,
és sokat utazunk külföldre is. Az elmúlt harminc
évben a legkülönbözőbb helyszíneken
koncerteztünk már, a megszokottakon kívül felléptünk
többek között kórházban, óvodában,
gyári ebédlőben, kilátóban, nővérszálláson,
templomban, börtönben, sétahajón, határállomáson,
állatkertben, úszómedencében, hőerőműben,
a tudományos akadémián és kocsmában
is. Jelentősebb külföldi turnéink a hollandiai,
finnországi, japán, dél-amerikai, németországi
utak voltak. Ha külföldön játszunk, tudjuk, hogy
rajtunk keresztül a magyar költészet is megmérettetik.
Ha találunk műfordítást, akkor azt, ha nem,
a versek tartalmát mondjuk el, mielőtt elénekelnénk.
A legszebb feladatok egyike és egyben a legnagyobb élmény
számunkra is, ha határainkon túli magyar közönség
előtt játszhatunk.